Donează     Rugăciune       TV LIVE                 

crestinul si dimensiunea sociala 640Creștinul si dimensiunea socială - În Scriptură, Dumnezeu anunță repetat că e interesat nu doar de mântuirea indivizilor, ci și de restaurarea comunității per ansamblu, inclusiv social-economic. Domnul ne cere să fim drepți, să iubim mila, să nu fim aroganți (Mica 6), să avem grijă de văduve și orfani (Iacov 1), să practicăm filantropia și să eliminăm nedreptatea (Isaia 58), să ne iubim aproapele ca pe noi înșine (Matei 22). Vă prezentăm ce fac creștinii pentru a fi răspunde marilor nevoi din România, a fi mâna lui Dumnezeu întinsă celor defavorizați.

AFACERILE ȘI SLUJIREA SOCIETĂȚII - Interviu cu Wouter Droppers

Interviu cu Wouter Droppers, președintele Europartners, o inițiativă a oamenilor de afaceri creștini europeni care doresc să răspândească Evanghelia și să binecuvânteze societatea. Material realizat în mai 2019, în cadrul conferinței Business as Mission din București.

Valorile creștine ajută societatea să înflorească, cum ar fi integritatea sau credibilitatea. Unii cred că banii sunt moneda de schimb în afaceri dar, de fapt, este încrederea. Când nu am încredere în cineva, nu pot face afaceri cu el. Dar când am încredere în cineva, nu am nevoie de contracte, afacerea devine mai ușoară, mai rapidă, putem lucra mai pragmatic. 

Un lucru important e să înțelegem că scopul afacerilor nu e să facem bani, ci să slujim societatea. Un plan de afaceri începe întotdeauna cu un client care are o nevoie, iar un antreprenor deștept îl ajută cu această problemă, și astfel face și el bani. Banii sunt un rezultat, nu un scop. Scopul este să slujim clientul, să-i fim de folos, pentru că iubim pe semenii noștri, pe clienți, deci dragostea intervine aici. Iar rezultatul este că fac bani.

Ce se întâmplă însă e că, în timp, devenim bogați și ne schimbăm perspectiva. Nu mai e vorba de a servi un client, ci despre a face bani. Când clientul nu mai este scopul afacerii, ci banii sunt scopul, clientul devine doar un bancomat de la care doar iei bani. Dacă calitatea produselor e slabă, dacă clientul chiar are nevoie de acel lucru sau nu, toate acestea nu mai sunt importante, ci singurul lucru care contează este ca clientul să cumpere și eu să primesc bani de la el. Astfel ajungem într-un model de gândire care devine un blestem pentru societate. Toată lumea va încerca să înșele pe celălalt, să coboare nivelul calității ca să aibă prețul cel mai scăzut, să manipuleze clientul să cumpere. Când a face bani devine principala motivație, încet ucidem societatea și bunăstarea. 

Care e alternativa? Un model diferit este economia scopului, care spune că elementul central al afacerii tale nu este să faci bani, ci să ai un scop, o semnificație. Nu lucrezi având o perspectivă financiară, ci având o perspectivă a semnificației care contribuie la capitalul financiar al companiei, la cel uman, la capitalul social în comunitate, dar și la capitalul natural al planetei. E o abordare holistică în afaceri.

Să ne imaginăm că lucrezi pentru scop și contribui la capitalul financiar. Întrebarea nu e cât profit realizezi, ci cât din banii tăi merg la taxe, cât în societate, salarii, aprovizionare sau cercetare. Banii tăi contribuie la mai multe nivele, la capitalul social, uman și natural. Dacă începi să investești în capitalul uman și echipezi oamenii tăi pentru a deveni cât mai buni, ei vor adăuga eficiență, loialitate și creativitate la compania ta, deci și capitalul tău financiar crește, și cel uman. Acești oameni echipați contribuie și ei în societate. Pentru că sunt mai eficienți și risipesc mai puține resurse, ei contribuie și la capitalul natural. 

Provocarea astăzi în companii este să găsească un scop, o semnificație, să contribuie la cele patru tipuri de capital. Când întărești unul din ele, acordându-i valoare, el va întări mai departe și celălalte forme de capital. Iar acesta e un mod diferit de a privi afacerile și economia.

Încrederea și afacerile

Poți fi creștin la nivelul relațiilor, o persoană integră, un model. Toată lumea dorește o persoană de încredere, nimeni nu vrea să facă afaceri cu cineva care să-l înșele sau să-l tragă în jos. 

Afacerile ar trebui întotdeauna să fie mutual avantajoase. Când o parte nu mai are câștig în această relație de afacere, e bine să o schimbi, pentru a exista din nou câștig mutual, sau să opriți colaborarea. Contractul e acolo pentru că, atunci când apar probleme, să poți merge în fața legii, să poți intenta proces, dar trebuie să angajezi avocați iar asta cere mulți bani, devii stresat, oamenii nu te mai plac, intri în tot felul de probleme. De aceea, cred că e important ca oamenii de afaceri să aibă o relație și să existe încredere între ei, care se construiește în timp. 

Desigur, ar trebui să respecți statul și taxele care îi aparțin. Mulți văd taxele ca o pedeapsă. Dacă trebuie să plătești multe taxe, înseamnă că faci mult profit, deci ești binecuvântat. Cealaltă fațetă este să avem un stat care e un bun administrator al banilor încredințați. Aici pot fi probleme. Dar și dacă e o problemă acolo, asta nu înseamnă că noi nu ar trebui să plătim taxe, ci ar trebui să schimbăm administrația statului la următoarele alegeri. Plata taxelor nu e o pedeapsă, ci e o investiție în țara noastră, în structura socială, în infrastructură, în educație și în toate celălalte pe care doar statul le poate face.

Afacerile ca închinare

A face afaceri este o închinare la adresa lui Dumnezeu. Dumnezeu a creat munca, e calea prin care extragem binecuvântările Sale, potențialul pe care El l-a pus în Creație. El ne-a dat un sol bogat, dar dacă nu punem semințe în el, dacă nu îngrijim pământul, toate binecuvântările potențiale care sunt în acel sol nu vor înflori. La fel e cu noi. Dumnezeu ne-a dat talente și calități. Dacă nu le scoatem la lumină, prin muncă, prin a le folosi și dezvolta, nu vom primi binecuvântările acelor însușiri și ale intelectului pe care El ni le-a dat deja. 

În afaceri e la fel. Cunoaștem parabola talanților. Fiecare a primit ceva de la Dumnezeu, iar la final trebuia să dea socoteală de ce a făcut cu ce a primit. Va trebui să dăm socoteală de modul în care ne folosim talentele, corpul, resursele. De aceea, cred că afacerile și munca sunt parte din închinarea noastră pentru Dumnezeu.

Un alt lucru pentru care vom da socoteală îl regăsim în pilda următoare, tot în Matei 25, când Dumnezeu spune „ce ați făcut când am fost flămând, însetat, când nu am avut haine, sau am fost în închisoare”. În trecut, mă gândeam că asta e lucrarea bisericii de ajutorare a săracilor, dăm bani la biserică, iar biserica cumpără mâncare și haine pentru cei nevoiași. Dar astăzi cred că nu e vorba doar de lucrări de caritate, ci de a construi economii sănătoase

În China, din anii ’90 până azi, milioane de oameni au ieșit din sărăcie prin faptul că economia era sănătoasă. E important să dăm oamenilor o slujbă, e cel mai rapid mod de a îmbrăca oameni, a le da de mâncare și a-i capacita să aibă grijă de ei înșiși. Cred că a construi o economie sănătoasă e o sarcină de la Dumnezeu pentru a rezolva problema din Matei 25. Chiar și în economiile prospere, întotdeauna vor fi săraci și trebuie să avem grijă de ei, prin caritate. Dar mai bine dezvolți oamenii, ca ei să poată să aibă grijă de ei înșiși, pentru că este onoare în a te îngriji singur de viața ta. 

Poți face afaceri în două moduri. Poți trăi doar pentru tine, sau poți vedea afacerile ca o chemare pentru a sluji altor oameni. În primul rând, slujești clientul. Apoi slujești angajaților, apoi furnizorilor și întregii societăți. Această atitudine de slujire va schimba modul de a face afaceri. 

Etichete: slujire, societate, crestinul si societatea, biserica si societatea, afaceri

Alfa Omega TVSusține publicarea materialelor creștine

Dacă v-a plăcut acest articol și doriți să citiți mai multe articole de acest gen, dați click aici pentru a afla despre modalitățile prin care ne puteți ajuta. Dorim să ajungem la cât mai mulți oameni cu mesajul Evangheliei, dar nu putem face aceasta fără ajutorul vostru! Ajutați-ne financiar să continuăm!

Alte informatii

Canalul Alfa Omega TV poate fi receptionat gratuit via satelit: Eutelsat E16A, 16 grade Est, Frecventa – 12.717 Mhz, Polarizare Orizontală, Symbol rate - 7500 ks/s, FEC - 3/4, Codare - MPEG-4. Alfa Omega TV Production detine 2 licente de emisie TV pe satelit: canalele Alfa Omega TV si Alfa Omega TV International. SC Alfa Omega TV Production SRL, Str Aurel Pop nr. 8, Timisoara. Reprezentant legal si asociat unic: Petan Tudor. Conducerea societatii: Petan Tudor: director general, coodonator programe; Petan Mirela: director executiv; Mocofan Muguras: director tehnic/dezvoltare.  Cod de conduita profesionala

x

Abonează-te la revista gratuită, la newsletterul nostru email sau la punctele de rugăciune lunare, durează doar câteva secunde.  Abonare

Rugaciune Ai o problemă și ai nevoie de ajutor în rugăciune? Suntem aici pentru tine, te putem sprijini, ne rugăm împreună cu tine! Scrie-ne!

Alfaomega.tv folosește cookies. Info și setări: Politica Cookies. Politica confidențialitate.